Виховні заходи



КЛАСНІ ГОДИНИ ТА БЕСІДИ .

                                 Тест "Твоє здоров'я"



І. Лікарі радять якомога більше бувати на свіжому повітрі, але для чого?
1. У квартирах не чисте повітря.
2. На вулиці більше можливості для спілкування з друзями та гри.
3. Це корисно для зміцнення здоров’я та закалювання організму.
4. Щоб не заважати батькам займатися домашніми справами.
ІІ. Загально відомо, що руки обов’язково треба мити перед вживанням їжі та після відвідування туалету. А в якому із наве-дених прикладів теж обов’язково треба помити руки?
1. Після їжі.
2. Після сну.
3. Після читання книги.
4. Після гри з домашніми тваринами.
ІІІ. Що більш шкідливо для здоров’я?
1. Часте виконання фізичних вправ та спортивні заняття.
2. Надмірна увага до системи харчування.
3. Недотримання правил особистої гігієни.
4. Часте перебування на вулиці взимку.
ІV. Ми вмиваємось та миємо ноги щодня тому, що…
1. Це – стародавня традиція.
2. Це сприяє очищенню шкіри та закалюванню організму.
3. Щоб не викликати насмішок оточуючих.
4. Намагаємось знищити мікроби.
V. Відомо, що сон – корисний для здоров’я. Людина, яка недоспала, виглядає і почувається млявою, працезда-тність її знижена. Але, в залежності від віку людини, потреба у тривалості сну – різна. Скільки повинен спати підліток, щоб бути здоровим?
1. Не менше 8-9 годин.
2. Не більше 6-7 годин.
3. Стільки, скільки хоче.
4. Хоча б 5-6 години.
5. Достатньо 4-5 годин.
VI. Що (з наведеного нижче) сильніше шкодить здоров’ю?
1. Харчування недозрілими овочами і фруктами.
2. Вживання холодної води.
3. Любов до солодких компотів.
4. Їжа з надлишком жирів, холесте-рину та малою кількістю вітамінів.
5. Прогулянки босоніж по мокрій траві.
6. Прогулянки під дощем.
7. Куріння, вживання алкогольних напоїв.
VІІ. Зараз стало модно накачувати м’язи на тренажерах. Чому не варто при цьому занадто напружуватись та перевтомлюватись?
1. Тому, що не залишиться сил на виконання домашнього завдання.
2. Може постраждати серцево-судинна система.
3. Можна сильно спітніти та застуди-тися.
4. Прийдеться пити багато води.
VІІІ. Щоб зуби були здоровими, необхідно:
1. Регулярно вживати фрукти та солодощі.
2. Повністю виключити з раціону всілякі солодощі.
3. Після кожного вживання їжі полоскати рот водою.
4. Вживати якомога менше хліба та інших вуглеводнів.
5. Ніколи одразу після вживання гарячих страв не їсти холодні, а після холодних – гарячі.
6. Чистити зуби перед і після сну.
ІХ. Чому не можна багато часу дивитися телевізор або грати на комп’ютері?
1. Телевізор і комп’ютер можуть зламатися.
2. Витрачається багато електроенергії.
3. В квартирі виникає сильне електромагнітне поле.
4. Через це погіршується зір, стан нервової системи, постать.
Х. Підліток захоплюється комп’ютерними іграми. Скільки часу він може знаходитись перед екраном комп’ютера без шкоди для здоров’я?
1. Не більше однієї години.
2. Не більше двох годин.
3. Не більше трьох годин.
4. Не більше чотирьох годин.
ХІ. Що скоріше може привести до побутових травм?
1. Погане самопочуття.
2. Невиконання правил безпеки, пустощі, неуважність.
3. Відсутність батьків вдома.
4. Надмірна самовпевненість.
ХІІ. Вас попросили навчити маленьку дитину безпечно спускатися по сходах. Ви поясните, що треба спускатися…
1. Швидко.
2. Можна швидко, можна повільно (в залежності від того, наскільки поспішаєш).
3. Тримаючись праворуч, повільно та дивитися собі під ноги.
4. Праворуч або ліворуч (як тобі зручніше).
ХІІІ. Лікарі не радять вживати перед сном міцний чай або кофе. Чому?
1. Вночі прийдеться вставати в туалет.
2. В них мало калорій.
3. Вони не такі смачні як сік.
4. Важко буде заснути.
ХІV. При користування препаратами побутової хімії (розчинниками, аерозолями, легкозаймистими рідинами) чим необхідно керуватися?
1. Порадами друзів.
2. Особистим досвідом.
3. Знаннями з уроків хімії.
4. Інструкціями виробника.
5. Порадами, що дають засоби масової інформації.
ХV. Коли вдома є маленькі діти, треба бути дуже пильним. Адже до їх рук можуть потрапити гострі предмети або небезпечні для життя речовини (оцтова кислота, розчинники, лаки, фарби тощо). Де потрібно зберігати такі речовини та предмети?
1. В темних місцях.
2. Під столами, на антресолях.
3. У закритих на ключ шухлядках або приміщеннях (комора, сарай, гараж).
4. В умивальнику на полицях.
5. У кухонних шафах біля задньої стінки.
ХVІ. Що треба враховувати, збираючись до школи, щоб не застудитися?
1. Погодні умови, місце проведення уроків, температуру у шкільних приміщеннях.
2. Стан та міцність свого здоров’я.
3. Стан свого одягу.
4. Відстань до школи та кількість уроків.
ХVІІ. Штовхатися та бігати коридорами школи забороняється тому, що:
1. Можна отримати зауваження від вчителів або директора.
2. Можна випадково вдаритися, збити з ніг когось, самому отримати травму або травмувати іншого.
3. Можна зачепити вчителів та учнів, що рухаються поруч.
4. Можна забруднити або порвати одяг і батьки вдома будуть сварити.

Правильні відповіді
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII XIII XIV XV XVI XVII
3 4 3 2 1 4, 7 2 3,5,6 4 1 2 3 4 4 3 1 2




Ведуч. 1 Вітаємо всіх на інтелектуальній грі «Ігри патріотів».
Ведуч. 2 Умови гри. 4 команди учасників по 4 учні. ____________________________
Як справжні патріоти вони доведуть, що державі потрібні високоінтелектуальні громадяни, тому їм пропонуємо пройти такі тури:
1.«Язик до Києва доведе». Знайти, розшифрувати вислів.
2.«Україна… в одному вже тільки слові…». Пояснити усною зв’язною розповіддю за 1-2 хвилини розшифрований вислів.
3.«Слово це - не дивина (зустрічаєш мало не щодня)». Відгадати загадки.
4.«У рідному краї й серце співає». Впізнати пісню. Заспівати українську пісню.
5.«Ой». Скласти з вигуком ОЙ 5 речень.
6. «Мова жестів теж прекрасна». Пантоміма.
Ведуч. 1 Отже, розпочинаємо турнір.
Завдання 1. «Язик до Києва доведе».
Кожна команда отримує конверт із завданням. Розшифрувати схему маршруту. За вказівками знаходить вислів і повертається до залу. Журі буде помічати послідовність повернення команд.
Зашифровані вислови:
Слова – це крила ластівки – вона їх не почуває, але злетіти без них не може. (Ю.Мушкетик).
Хай оживає істина одна: людина починається з добра. (Л.Забашта).
Ти знаєш, що ти – людина ?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої одні. (В.Симоненко)
Розумні люди вчаться для того, щоб знати нікчемні – для того, щоб їх знали. (Східний вислів)
Ведуч. 2 А поки команди розшукуватимуть вислови, інтелектуальні завдання для залу. Дати відповіді на питання, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал, що може допомогти потім вашій команді.
1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/
2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
3.Хто автор поезій “Солов’їні далі, далі солов’їні”, “Вода десь точить білий камінь”? /В.Сосюра/
4.Скільки звуків в українській мові? /38/
5.Що таке лексика? /Всі слова мови, або словниковий склад мови/
6.В якому році було перше видання “Кобзаря” Т.Г.Шевченка? /1840/
7.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/
8.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
9.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/
10. Додаткове значення слова, яке виникає на основі уподібнення предме-тів…/Переносне/
11. Назвіть автора творів “Не високо мудруй”, “Каменярі”, “Захар Беркут”?І.Я.Франко/
12. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/
13. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
14. Розмова двох осіб…/Діалог/
15. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
16.Хто автор повісті “Микола Джеря”? /І.Нечуй-Левицький/
17. З якої казки загадка: “Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” /“Мудра дівчина”/
18.Частина слова без закінчення? /Основа/
19. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
20. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
21. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
22. Образ людини в художньому творі…/Персонаж, літературний герой/
23. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
24. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
25. Хто автор поезії, що стала піснею “Чуєш, брате мій, товаришу мій”? /Б.Лепкий/
26. Яке слово зайве: співаючи, допомагати, вивчають, сприяти.
27. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/
28. Уривок із художнього твору…/Епізод, фрагмент/
29. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
30. Опис зовнішності людини…/Портрет/
31. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
32. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/
33. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/
34. Хто автор п’єси “Сто тисяч”? /І.Карпенко-Карий/
35. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/
36. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
37. Яке слово зайве: відбитий, теплий, легкий, зимовий?
38. Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/
39. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
40. Обстановка дому чи садиби…/Інтер’єр/
41. Яке слово зайве: другий, третій, інший, четвертий?
42. Дієприслівник із залежними словами…/Дієприслівниковий зворот/
43. Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
44. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
45. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма…/Графіка/
46. Слова та вислови, що використовуються в переносному значенні в худож-ній літературі…/Тропи/
47. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/
48. Яке слово зайве: п’ятьма, дев’ятьма, чотирма, шістьма?
49. Художнє означення…/Епітет/
50. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
51. Обман почуттів, дещо уявне, мрія…/Ілюзія, міраж, марення/
52. Яке слово зайве: десь, дехто, дещо, дечий?
53. Те, що слово означає…/Лексичне значення/
54. Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/
55. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
56. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/
57. Змінна частина слова…/Закінчення/
58. Хто автор творів “Грицева шкільна наука”, “Фарбований Лис”? /І.Я.Франко/
59. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відпові-дає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
60. Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/
61. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
62.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
63.Слово—не полова, а язик…/не помело/.
64.Вола в’яжуть мотуззям, а людину…/словом/.
65.Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
66.Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
67.Від теплого слова і лід…/розмерзає/.
68.Хто мовчить, той двох…/навчить/.
69.Дурний язик голові не…/приятель/.
70.Добре слово краще, ніж…/готові гроші/.
(збірник «Інтелектуальні ігри на уроках УМ і Л с. 281-282»)
Ведуч. 1 Ось повернулися наші учасники з виконаним першим завданням. Зараз за 1-2 хв. пояснити зміст знайденого вислову – це і буде другим конкурсним завданням
Описание: http://www.uroki.net/bp/adlog.php?bannerid=1&clientid=2&zoneid=21&source=&block=0&capping=0&cb=bd848e5742384031198a6d7fbdfb503e
«Україна… в одному вже тільки слові…». – журі оцінює виступи представників команд.
Ведуч. 2 Поки журі виставляє бали, пропонуємо продовження фото-екскурсії Україною.
Ведуч. 1 Слово журі (підсумки 1 і 2 конкурсів).
Ведуч. 2 Наступний конкурс «Слово це - не дивина (зустрічаєш мало не щодня)».
Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ казок. Загадкам властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, загадки - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання. Для того, щоб дати на нього відповідь, потрібно вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності. Іноді ця подібність обмежується кількома або навіть однією якою-небудь ознакою. Отже, розгадування вимагає не тільки певної суми знань, а й спостережливості, кмітливості, уміння бачити спільне в конкретному й абстрактному.
Як ви зрозуміли, учасникам треба відгадати пропоновані нами загадки.
1.У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)
2. Колючий клубок прибіг у садок .( Їжак)
3.Стоїть пані, чепуриться, бо сто сорочок оділа (Капуста)
4.У воді купалася , а сухою зосталась. (Качка)
5.На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)
6.На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки(Кукурудза)
7.По голові походила, гарну зачіску зробила (Щітка для волосся)
8.Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).
9.Тричі родиться, а тільки раз умирає. (Метелик)
10.Взимку чорне, а навесні зелене, а восени жовте. (листя)
11.Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (лід)
12.Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).
Ведуч. 1 Перед тим, як члени журі оголосять результати конкурсу, я підготую вас до наступного.
Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.
Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.
Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі.
Ведуч. 2 Отже, конкурс називається «У рідному краї й серце співає».
Завдання. Впізнати пісню. Заспівати українську пісню.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
4 «Києве мій»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Чортополох»
8. «Калина»
Ведуч. 1 А хто з команд може виконати українську пісню. (уривок пісні)
Ведуч. 2
Мово моя українська –
Батьківська, материнська,
Рідна мені до болю, -
Дужий я із тобою.
Ведуч. 1
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Ведуч. 2
Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам\'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.
Ведуч. 1 надаємо слово журі – оголосити результати попереднього конкурсу.
Ведуч. 2 продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс, який має незвичайну назву «Ой».
Учасникам команд треба скласти з вигуком ОЙ 5 речень:
1.Дорікання
2.Страх
3.Переляк
4.Горе
5.Здивування
Ведуч. 1 Поки учасники готуються, вболівальникам пропонуємо таке завдання :
«Мова жестів теж прекрасна». Жестами пояснити прислів’я, щоб уболівальники інших команд відгадали прислів’я. Тільки в такому випадку обидві команди отримують додаткові бали.
(про розум). – називають виконавці тематику.
Розум без книги, що птах без крил (про книгу)
Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням (про знання)
Голова без розуму , що ліхтар без свічки (про розум)
Скільки голів, стільки й умів (про розум).
Ведуч. 2 Отже, готові наші учасники. Команди зачитують складені речення – члени журі оцінюють.
Ведуч. 1 Настала черга виступу вболівальників.. Журі оцінюють конкурси вболівальників і отримані бали дораховують до суми балів команди.
Ведуч. 1 На такій веселій ноті ми завершуємо наші сьогоднішні «Ігри патріотів».
Ведуч. 2 А хто такий патріот?
Ведуч. 1 Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
Ведуч. 2 Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.
Ведуч. 1 Життя людини — процес динамічний і суперечливий. Сьогодні в усіх сферах українського суспільства багато проблем, тому кожному із нас треба працювати перш за все над собою – людиною нового типу – активною, толерантною до людей та до самої себе, здатною позитивно ставитися до планети, Батьківщини, родини, духовних цінностей. Така людина зможе повноцінно жити в суспільстві, обрати життєву мету, вчасно зробити правильний вибір, безконфліктно вийти з певної життєвої ситуації.
Ведуч. 2 Ну, а тепер слово журі.
Журі. Оголошення результатів гри, нагородження команд.
Ведуч. 1
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти..
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Ведуч. 2
Здібності свої і сили
Розвиваймо раз у раз,
Щоб була народу втіха і велика користь з нас.
Будьмо пильні у науці,
Будьмо чесні у ділах.
Ведуч.1
На все добре.
Додаток.
Слова – це крила ластівки – вона їх не почуває, але злетіти без них не може. (Ю.Мушкетик).
Хай оживає істина одна: людина починається з добра. (Л.Забашта).
Ти знаєш, що ти – людина ?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої одні. (В.Симоненко)
Розумні люди вчаться для того, щоб знати нікчемні – для того, щоб їх знали. (Східний вислів)
Розум без книги, що птах без крил (про книгу)
Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням (про знання)
Голова без розуму , що ліхтар без свічки (про розум)
Скільки голів, стільки й умів (про розум).

Фактори зниження життєдіяльності. Шкідливі звички
Корисною, наприклад, є звичка дотримуватись режиму дня. Вона сприяє зміцненню здоров'я, підвищенню працездатності, і врешті — довголіттю. Що раніше ця звичка сформувалася, тим організованою є людина, міцніше її здоров'я, і тим легше вона позбувається неприємностей.
Шкідливі ж звички, навпаки, дезорганізують людину, послаблюють її волю, знижують працездатність, погіршують здоров'я і скорочують тривалість життя. Що раніше вони утворюються, тим згубніше діють і тим складніше їх позбутися. Ці звички приносять безліч бід і страждань. Найпоширенішими факторами, що негативно впливають на стан здоров'я людини, е такі шкідливі звички, як алкоголь, куріння, наркотики.
Алкоголь — підступний і дуже небезпечний ворог, який руйнує здоров'я, знищує людину морально і фізично. Внаслідок частого вживання алкоголю виникає хвороба — алкоголізм.
Алкогольним сп'янінням називають грубе порушення нормальної фізіології головного мозку внаслідок отруєння.
Алкоголь за своїми психотропними властивостями належить до наркотичних речовин, однак не є наркотиком. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, від алкоголізму щорічно вмирає близько 6 млн. осіб — це більше, ніж вмирає від такої страшної хвороби, як рак.
Алкоголізм визначається як екзогенне психічне захворювання (токсикоманія), яке при постійному або рецидивуючому протіканні призводить до алкогольної залежності. Потреба в алкоголі стає домінуючою в мотиваційній сфері.
Більшість злочинів скоюються у стані алкогольного сп'яніння. Алкоголь негативно впливає і на центральну нервову систему, вражаючи всі органи, призводить до деградації особистості. Зловживання алкоголем спричиняє психічні розлади. Найчастіше трапляються такі психічні розлади, як "біла гарячка", алкогольний галюциноз, епілепсія.
Згідно із статистичними даними, в Україні нараховується 1,6 млн. алкоголіків, з них понад 200 000 — жінки.
Вживання спиртних напоїв порушує розумову і фізичну працездатність, посилює втому. Алкоголь знижує працездатність на 16—17 %, при цьому втома настає швидше, ніж звичайно.
Особливо різко знижується працездатність в осіб, професійна діяльність яких вимагає посиленої уваги. Алкоголь змінює швидкість рухової реакції. Так, після випитої склянки пива швидкість рухової реакції знижується у середньому на 13—16 %, точність реакції на рухомий об'єкт на 17—21 %, точність м'язових зусиль на 14—19 %. Алкоголь порушує нормальну фізіологію головного мозку внаслідок його отруєння. Це порушення пояснюється тим, що спирт особливо інтенсивно накопичується у нервовій тканині. Тому в мозку його концентрація набагато більша, ніж у крові. Після приймання навіть невеликих доз алкоголю знижується стійкість та інтенсивність уваги, порушуються процеси мислення і пам'яті. Працівникові треба більше часу, щоб оцінити виробничу ситуацію і прийняти рішення, а це сповільнює його готовність до дії.
Куріння є причиною багатьох важких захворювань. Захоплення курінням набуває загрозливих розмірів. Це — шкідлива звичка не тільки чоловіків, а й жінок.
Україна випереджає більшість країн Європи за кількістю курців. За статистикою кількість курців становить 12 млн. громадян — це 40 % населення працездатного віку (з них 3,6 млн. — жінки, 8,4 млн. — чоловіки). Курить кожна 3—4 жінка репродуктивного віку (20— 39 років). За даними експертів Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), ця шкідлива звичка викликає в Україні понад 100 тисяч смертей щорічно.
Суспільна думка, на превеликий жаль, мало або майже зовсім не засуджує цієї згубної звички, яка, по суті, є однією з форм наркологічної хвороби. Виявлено, що у тютюновому димі міститься близько 8 % окису вуглецю, нікотинова, синильна, мурашина, масляна, сірчана кислоти, сірчаний свинець, бензапірен, триокис миш'яку, радіоактивний елемент полоній, тютюновий дьоготь та інші отруйні речовини. Одним з найшкідливіших для здоров'я людини є нікотин. Дим від 25 цигарок містить близько двох крапель чистого нікотину, тобто таку кількість отрути, якої достатньо для того, щоб убити пса. У світі від куріння щорічно гине 2,5 млн. осіб, і, за прогнозом спеціалістів, до 2050 році ця цифра сягне 12 млн. У середньому кожна цигарка зменшує життя регулярного курця на 5,5 хв.
Куріння сприяє виникненню різних захворювань. Найчутливішою до дії нікотину є центральна нервова система: спочатку вона збуджується, а потім пригнічується. Нікотин згубно впливає на пам'ять, унаслідок чого знижується швидкість запам'ятовування, обсяг пам'яті, сповільнюється швидкість та чіткість реакції, притуплюється увага, погіршується гострота зору і знижується м'язова сила.
Нікотин, звужуючи судини мозку, ускладнює надходження крові до мозку, у результаті чого виникає головний біль, запаморочення. Нікотин порушує діяльність
серцево-судинної системи, підвищує тонус судинної стінки, спричиняє звуження кровоносних судин, сповільнює швидкість руху крові.
Недостатньо насичена киснем кров повільно тече по звужених судинах, знати спричиняючи кисневий голод тканин організму і передусім м'язу серця (міокарда). Спочатку виникає біль у ділянці серця, настає розлад кровопостачання міокарда (змертвіння його ділянки, тобто інфаркт міокарда). Ймовірність виникнення інфаркту у курців у 12 разів вища, ніж у тих, хто не курить. Коли людина курить, її пульс прискорюється до 15—18 уд./хв., підвищується артеріальний тиск. У курців серце скорочується за добу у 12— 15 тисяч разів частіше, ніж у людини, що не курить, у 5—8 разів частіше курці раптово вмирають від серцево-судинних захворювань.
Виявлено також шкідливий вплив нікотину на органи дихання. Під час куріння утворюється дуже шкідлива речовина, так званий тютюновий дьоготь (смоляний темний наліт, який осідає у легенях курців). Людина, яка щоденно викурює пачку цигарок, за рік поглинає 700—800 г дьогтю. Смолянисті речовини дьогтю є канцерогенними, спричиняють рак легень.
Курці часто забувають про те, що під час куріння вони можуть завдати неприємностей тим людям, які є поряд, і, навіть того не бажаючи, стають пасивними курцями. Від диму цигарок забруднюється атмосфера, підвищуються концентрація канцерогенних речовин у повітрі. Тютюновий дим, який потрапляє у навколишнє середовище, містить більше шкідливих речовин і тютюнових смол, ніж дим, яким дихає сам курець. У розвинутих країнах Західної Європи, США, починаючи з 60-х років XX століття, провадиться наполеглива боротьба з курінням. У результаті — зменшилась смертність від раку легень. У той же час спеціалісти прогнозують збільшення кількості випадків захворювання на рак легень у країнах СНД, адже сюди великими партіями ввозяться тютюнові вироби, причому не завжди кращої якості.
Наркоманія — справжнє зло для всіх країн світу. Це хвороба, викликана систематичним вживанням наркотиків, більшість з яких — рослинного походження (морфій, кокаїн, героїн, пантопон, індійські коноплі та їх похідні у вигляді гашишу, маріхуани, анаші та ін.). Наркоманія виявляється синдромом змішаної реакції, психічної і фізичної залежності, а також деякими психічними і соціальними феноменами. До наркоманії належить і зловживання снодійними препаратами. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, наркотики стали основною причиною передчасної смерті людей, випередивши серцево-судинні захворювання і злоякісні пухлини. Учені стверджують, що небезпечний кожний наркотик, навіть одноразове його вживання залишає слід у нервових клітинах мозку, печінці, нирках і м'язах серця.
У разі повторного вживання непомітно, але неминуче з'являється звичка. Шд дією наркотиків збуджується нервова система, виникає екстаз, хворобливе захоплення і галюцинації. При відсутності наркотику людина перебуває в особливо болісному стані (абстиненція), її переслідує відчай, неспокій, дратівливість, нетерпіння, біль у кістках, м'язах, вона страждає від важкого безсоння або жахливих снів.
Учені стверджують, що за останні десять років різко збільшилась кількість наркоманів, особливо серед підлітків, які зловживають природними і синтетичними отруйними речовинами. Кількість смертей через передозування наркотиків збільшилася у 12 разів, а серед дітей — у 42 рази. І це не враховуючи дітей та підлітків, офіційно визнаних токсикоманами.
Торгівля наркотиками є однією з руйнівних загроз людської спільноти. За 20 розняти кіз індустрія наркотиків зросла від підприємств масштабу комори до високо організованого міжнародного бізнесу, в якому задіяні сотні тисяч осіб і прибутки яких вимірюються мільярдами доларів. Згідно зі статистикою, сьогодні наркотики споживають понад 200 млн. осіб, а обсяги торгівлі ними обчислюються приблизно в 400 млрд. доларів, що дорівнює 8 % світової торгівлі.
Соціальна небезпека наркоманії:
— наркомани погані працівники, їхня працездатність (фізична і розумова) знижена;
— наркоманія завдає великої матеріальної і моральної шкоди, є причиною нещасних випадків на виробництві;
— наркомани деградують фізично і морально, є тягарем для суспільства;
— наркомани входять до групи ризику розповсюдження СНІДу;
— наркологічна хвороба в усіх її проявах соціально небезпечна, психічні захворювання загрожують майбутньому нації, у зв'язку з цим проблема набуває глобального значення.
СНІД (синдром набутого імунодефіциту) — це інфекційна хвороба, яка уражає імунну систему, зокрема пригнічує клітинний імунітет. Уперше людство зіткнулося з цією хворобою наприкінці XX — на початку XXI століть. Упродовж останніх років ця соціально небезпечна хвороба в Україні набула загрозливих масштабів, особливо в молодіжному середовищі.
Незважаючи на те, що в Україні прийнятий Закон "Про запобігання захворюванню на СНІД та соціальний захист населення" й активно реалізується розроблена "Програма боротьби зі СНІДом", кількість хворих від цього не зменшилася.
У1987 році в Україні було 6 хворих на СНІД, у 1988 — 20, у 1994 — 34, у 2003 році лише тих ВІЛ-інфікованих (ВІЛ — вірус імунодефіциту людини), що пройшли через медичні установи, — 106 тисяч, 46 тисяч ВІЛ-інфікованих перебувають поза контролем медичних органів держави. За прогнозами фахівців, сьогодні в Україні на один зафіксований випадок СНІДу припадає від 5-ти до 10-ти незафіксованих. Основними факторами зараження СНІДом можуть бути:
— сексуальні контакти, коли один із статевих партнерів інфікований або хворий на СНІД;
— використання для ін'єкцій нестерильних шприців, зокрема серед наркоманів;
— переливання крові від інфікованої людини;
— внутрішньоутробне зараження матір'ю, інфікованою ВІЛ або хворою на СНІД тощо.
ВІЛ-інфіковані можуть не здогадуватися, що вони є носіями вірусу, аж до моменту оголошення результатів обстеження на ВІЛ або до часу виникнення перших симптомів. Початкові симптоми не є специфічними, вони можуть нагадувати перебіг інших хвороб і проявлятися втратою ваги, посиленням потовиділення, втомою. Лише обстеження на ВІЛ-антитіла може підтвердити або заперечити ВІЛ-інфікування.
ВІЛ-інфікована людина виглядає здоровою і не має жодних скарг упродовж тривалого періоду інфікування. Однак здоровий вигляд і відсутність скарг не гарантують безпеки "й статевим партнерам чи новонародженим дітям. На сьогодні медицина не розробила засобів, які б давали можливість лікувати людину від СНІДу.
Через поцілунки, дотики, міцні обійми ВІЛ не передається.
Захиститися від ВІЛ-інфікування людина може тільки шляхом застосування знань щодо запобігання ВІЛ та безпечною поведінкою.
До того ж, це захворювання тісно пов'язане з іншими соціально зумовленими хворобами: наявність ВІЛ/ СНІДу значно збільшує небезпеку ураження туберкульозом та захворюваннями, які передаються статевим шляхом.
Останні чинники суттєво впливають на стан репродуктивного здоров'я людини.
Здоровий спосіб життя. Його вплив на здоров'я та працездатність людини
Здоров'я людини ґрунтується на основі генетичних факторів, способу життя та екологічних умов. Але певною мірою воно залежить також від свідомого ставлення людини до себе та навколишнього середовища.
Здоров'я людини — стан повного соціально-біологічного і психологічного комфорту, коли функції всіх органів і систем організму зрівноважені з природним і соціальним середовищем, відсутні будь-які захворювання, хворобливі стани та фізичні дефекти. Критерій здоров'я визначається комплексом показників. Однак за загальним станом здоров'я людини можна визначити як природний стан організму, що характеризується повною зрівноваженістю будь-яких виражених хворобливих змін. Потрібно пам'ятати, що здоров'я залежить від багатьох факторів, які об'єднуються в одне інтегральне поняття — здоровий спосіб життя. Він полягає у розумному ставленні до свого здоров'я, фізичній та психічній культурі, загартовуванні організму, вмілій організації праці та відпочинку.
Спостереження вчених показують, що здоров'я людини на 45—50 % визначається способом життя, на 20 % впливом навколишнього середовища (природного, техногенного), на 20 % — спадковістю, на 8—10 % —- охороною здоров'я, харчуванням тощо.
Спосіб життя — сукупність матеріальних умов, суспільних і соціальних установок (культури, звичаїв тощо) та природних чинників, які всі разом зумовлюють поведінку особистості, а також її' зворотний вплив на ці фактори.
Спосіб життя має велике значення для здоров'я людини і складається з чотирьох категорій:
1) економічної (рівень життя);
2) соціологічної (якість життя);
3) соціально-психологічної (стиль життя);
4) соціально-економічної (устрій життя).
Отже, до способу життя людини належать: активна участь людини в процесі формування умов життя, її адекватна реакція на зміну умов навколишнього середовища, а також праця, побут, задоволення матеріальних і духовних потреб у суспільному житті, норми і правила поведінки.
Рівень культури. Треба пам'ятати, що людина — суб'єкт і водночас — головний результат своєї діяльності. Культура з огляду на це — самосвідоме ставлення до самого себе. Однак люди дуже часто нехтують своїм здоров'ям, ведуть неправильний спосіб життя, не дотримуються режиму, переїдають, курять. Тому для здоров'я потрібні знання, які ввійшли б у повсякденну звичку людини.
Здоров'я в ієрархії потреб. Не завжди в житті людини здоров'я посідає перше місце порівняно з речами та іншими матеріальними благами. У результаті це призводить до шкоди не лише своєму здоров'ю, а й здоров'ю майбутніх поколінь. Отже, здоров'я повинно посідати перше місце в ієрархії потреб людини.
Мотивування. На превеликий жаль, ціну здоров'я більшість людей усвідомлює лише тоді, коли воно значно похитнулось. Лише тоді виникає прагнення вилікувати захворювання, стати здоровим.
Зворотні зв'язки. Нерозумне і довге випробовування стійкості свого організму нездоровим способом життя (алкоголь, нікотин). Тільки через певний час спрацьовують зворотні зв'язки у людини, коли вона полишає шкідливі звички, проте, часто запізно.
Настанова на довге здорове життя. У повсякденному житті треба вміло мобілізувати резерви свого організму на подолання негараздів життєвого характеру, на зменшення ризику захворювань, що сприяє довголіттю.
Навчання здоровому способу життя. Джерелом навичок з цього питання є, передусім, приклад батьків, допомагає також і санітарна освіта. Важливим фактором, що визначає реакцію людини на екстремальну ситуацію, є її психофізичні якості та загальний стан. Вони проявляються через чутливість людини до виявлення сигналів небезпеки перед реакцією на них. Показники, які зумовлюють можливості людини виявити небезпечну ситуацію та адекватно відреагувати на неї, залежать від її індивідуальних особливостей, зокрема від її нервової системи. На поведінку людини у небезпечній ситуації впливає й її психічний та фізичний стан. Відомо, що 80 % більшості хвороб мають психосоматичний характер, тобто значною мірою залежить від стану душі людини, який визначає її безпечну поведінку.
Психологічний стан — це стан, який розвивається в людині в процесі її соціально значущої діяльності і впливає на психологічні та фізіологічні функціональні процеси в організмі людини. Сучасна людина стикається з багатьма факторами ризику, що негативно впливають на стан її нервової та серцево-судинної систем, знижують опірність організму. При цьому виникає стресова реакція організму. Так, наприклад, психічна травма, отримана внаслідок конфлікту, виводить людину з нормального психічного стану, що може призвести до суттєвих змін у виконанні професійних функцій і загального функціонального стану: стрес, втома, перевтома.
Стрес — це сукупність загальних неспецифічних біохімічних, фізіологічних і психологічних реакцій організму внаслідок дії надзвичайних подразників різної природи і характеру, які викликають порушення функцій органів. У перекладі з англійської "стрес" означає "напруга", тобто відповідь організму на поставлену перед ним проблему.
Це захисна реакція організму на зовнішні надзвичайні подразники і ситуації, тривалі негативні емоції. Він супроводжується підвищеним серцебиттям, виснаженням і зривом адаптаційних і імунних систем організму та іншими змінами. До певної межі стрес сприяє вирішенню людиною певних завищених завдань і навантажень. Однак, у разі перевищення цієї межі в організмі людини виникають порушення механізмів саморегуляції, відбувається погіршення трудової діяльності і стануться зриви, які призводять до виникнення небезпечних ситуацій. При стресових ситуаціях різко підвищується вміст адреналіну у крові, посилюється робота серця, звужуються кровоносні судини, підвищується температура тіла і рівень глюкози у крові. У результаті в організмі виникають фізіологічні порушення, розлади нервової, серцево-судинної систем та ін. До цих розладів належать нервовість, роздратованість, тривога, агресивність, втома, загострення хворобливих станів.
Тривала стресова ситуація призводить до багатьох психосоматичних захворювань: психозів, неврозів, захворювань мозку, серцево-судинних захворювань, інфаркту, гіпертонічної хвороби, шлунково-кишкових захворювань, зниження імунітету, онкологічних захворювань, а також розвитку алкоголізму, наркоманії, суїциду.
Що робити, якщо стресу уникнути все ж таки не вдалося
Повільно порахуйте до десяти і зробіть глибокі вдихи; вийдіть із приміщення й усамітніться, змочіть чоло, скроні, руки, не поспішаючи огляніться, і повільно випийте склянку води.
Спокійно дихайте: робіть вдих, видих і затримайте його послідовно на кожен четвертий вдих, потім — на шостий, випийте таблетку аспірину або покладіть під язик валідол.
Прийміть гарячу ванну або хоч опустіть ноги в гарячу воду по щиколотки на декілька хвилин.
Випийте валеріану, відвар трави пустирника, краплі Зеленіна або склянку теплого настою перцевої м'яти (чайна ложка на склянку окропу).
Зробіть зарядку, наприклад, підтягніться (цього не можна робити людям із хворим серцем, тим, хто переїв або вживав спиртні напої).
Дослідження показують, що в багатьох випадках причиною стресу, тяжких захворювань, нещасних випадків і аварій стає так званий мобінг.
Мобінг (англ. to mob — нападати, гнобити, знущатися) — ситуація, коли в трудовому колективі одна або кілька осіб ставляться вороже до певної особи і здійснюють такі дії часто або впродовж тривалого часу (місяці, роки). Мобінг відрізняється від інших конфліктів тим, що тут відсутня рівність сил — сильніша група переслідує слабшого. Це може бути керівник, який переслідує підлеглого, або група працівників переслідує одного. Засоби знущання можуть бути такими: образи, поширення пліток, приниження, лихослів'я тощо. Мобінг може здійснюватися на різних щаблях суспільства, у різних середовищах трудових колективів. Зазвичай такі дії провадяться приховано від оточуючих, без присутності свідків. Усім втлумачується, що жертва сама створює проблеми або що з її психічним здоров'ям не все гаразд. Мобінг є цільовою дією щодо усунення цієї особи, при цьому не всі учасники можуть бути свідомими того, що діється. Що більше жертва потерпає, то більше заохочує переслідувачів до подальшого знущання.
Мобінг особливо поширений у військових частинах. Загальновідомі випадки, коли в армію йдуть здорові хлопці, а повертаються інвалідами на милицях; і не з причин бойових поранень. Командири, які допускають мобінг (дідовщину) в своїх частинах, порушують службові обов'язки. Вони не здатні навести лад і дисципліну в підлеглих частинах, а значить, не відповідають посаді, яку обіймають. Те ж стосується керівників навчальних закладів, трудових та інших колективів. Мобінг — це суспільна небезпека, і його не повинно бути у цивілізованому світі.
Стійкість організму до різноманітних стресових станів є дуже індивідуальною. Деякі люди без усіляких наслідків переносять надзвичайно складні екстремальні ситуації, ніколи не непритомніють, не втрачають сили волі, психологічної рівноваги. Інші вже при незначних екстремальних ситуаціях втрачають витримку і віру в себе. Від чого це залежить?
По-перше, індивідуальна чутливість до екстремальних ситуацій зумовлена типом вищої нервової діяльності, що проявляється у характері і темпераменті людини.
Характер — сукупність стійких і психічних властивостей людини, її особистих рис, що виявляються в поведінці й діяльності. Риси характеру дають змогу деякою мірою передбачити поведінку людини в небезпечних ситуаціях.
Темперамент — сукупність психічних особливостей, з яких складається особистість людини й які виявляються в її поведінці, в ступені її життєвої активності.
Існує чотири типи темпераментів: холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік.
У табл. 2.4. подано властивості нервово-психічних процесів для різних типів темпераментів:
Таблиця 2.4. Властивості нервово-психічних процесів
Типи
темпераментів
Властивості нервово-психічних
процесів
Холерик
Сильний, неврівноважений
Сангвінік
Сильний, урівноважений, рухомий
Флегматик
Сильний, урівноважений, інертний
Меланхолік
Слабкий, інертний, пасивний
По-друге, вмінням володіти собою, керувати емоціями, психоемоційним напруженням. Це означає постійно контролювати свої дії, вчинки, залишатися врівноваженим навіть у найбільш напружених ситуаціях. З огляду на це всіх людей можна умовно поділити на три категорії:
I категорія — люди, що прагнуть до мети, переборюють труднощі. Таких людей — 10—12 %. В екстремальних ситуаціях ця категорія людей, як правило, поведеться адекватно.
II категорія — люди, які, зазвичай, добре виконують свою роботу, але лише під керівництвом лідера (60 % ). В умовах екстремальних ситуацій, якщо лідер втрачений, у них можуть виникнути психічні та фізіологічні розлади, що знижує ефективність їх дій.
ІІІ категорія — люди, які не ставлять перед собою мети і в житті, так би мовити, "пливуть за течією" (23 % ).
В екстремальних ситуаціях піддаються паніці, діють неадекватно.
Щоб загартувати психічний стан, людині потрібно фізично працювати, займатись спортом, гуляти на свіжому повітрі тощо.
Варто зазначити, що існують різноманітні психологічні засоби зняття нервового напруження (медитація): психотерапія, психопрофілактика, психогігієна.
Психотерапія — це терапевтичне використання гіпнозу, коли він є лікувальним і не піддає хворого жодному ризику. Психотерапію можна використовувати при невротичних розладах, які сталися внаслідок надзвичайних ситуацій, для послаблення страху і тривоги.
Психопрофілактика — аутогенне психом'язове тренування, яке має на меті навчити людину свідомо коригувати деякі процеси в організмі, які дають змогу захистити психіку людини від шкідливих дій і "налаштувати" її на переборення труднощів та стресових станів. Його можна застосовувати для відновлення сил перед робочим днем, у перервах, а також після робочого дня.
Щоб зняти почуття тривоги, страху є певні тести, формули. Для більш швидкого відновлення сил після втоми рекомендується використовувати самонавіюва-ний сон, тобто навчитися вводити себе на певний час у сон і самостійно виходити з нього бадьорим. Тривалість навіюваного сну 20—40 хв.
Психогігієна — це мистецтво взаємостосунків між людьми, духовна гармонія людини і природи, комфортні умови побуту, різні види відпочинку.
Найважливішим для людини є її фізичний стан здоров'я, який залежить як від біологічних факторів (спадковості), так і від складного комплексу соціальних, економічних, гігієнічних, кліматогеографічних та інших умов навколишнього середовища.
Під впливом несприятливих факторів рівень фізичного стану здоров'я знижується, а поліпшення умов сприяє його підвищенню.
Основним критерієм фізичного здоров'я варто вважати енергопотенціал знати біосистеми, оскільки життєдіяльність будь-якого живого організму залежить від акумуляції і мобілізації енергії для забезпечення фізичних функцій. Отже, стан фізичного розвитку людини характеризується його антропометричними даними: ростом, масою та ін. Ріст — це процес збільшення кількості та розмірів клітин і тканин організму. Ріст людини, як правило, завершується до 23 років. Найпростіший метод визначення оптимальної маси тіла полягає в тому, що ідеальна маса в кг дорівнює зросту в см мінус 100; інші дані: форма грудної клітки, мускулатура.
Здоров'я людини, опірність її організму до несприятливих умов навколишнього середовища, працездатність значною мірою залежать від харчування. Правильне і раціональне харчування є важливим фактором забезпечення життєдіяльності людини, росту та розвитку організму, запобігання та лікування хвороб, у тому числі й тих, які сталися внаслідок надзвичайних ситуацій, неправильне харчування — причина багатьох хвороб.
Особливу увагу варто приділяти вітамінізованому раціону харчування, яке сприяє опірності імунної системи організму людини до різного роду захворювань.
Вітаміни (від лат. vita — життя) — біологічно активні органічні сполуки, життєво необхідні для організму людини.
Незважаючи на те, що роль вітамінів у життєдіяльності організму є надзвичайно важливою, їхня кількісна потреба дуже мала — здоровій людині достатньо всього декількох сот міліграмів різних вітамінів на добу.
Вітаміни беруть участь у процесах засвоєння всіх поживних речовин, росту та регенерації клітин та тканин, їх недостатня кількість призводить до такого захворювання, як авітаміноз. Характерними ознаками останнього є загальне нездужання, низький опір імунітету інфекційним захворюванням тощо.
Для запобігання та лікування авітамінозу у першу чергу призначаються насичена відповідними вітамінами дієта та вітамінні препарати.
У наш час ученими вже вивчено десятки вітамінів. Вони позначаються великими літерами латинського алфавіту.
Вітамін А знаходиться в продуктах харчування тваринного походження. Зокрема, велику кількість цього вітаміну містить печінка деяких морських риб і тварин, вершкове масло, яєчний жовток, молоко (особливо влітку).
Деякі рослини містять каротин, який в організмі людини перетворюється у вітамін А. Джерелом каротину є овочі та зелень, меншою мірою плоди та ягоди. Недостатність вітаміну А в організмі призводить до хвороби, що відома під назвою "куряча сліпота".
Вітамін В1 служить для обміну речовин і забезпечує діяльність нервової системи. Його нестача викликає порушення серцево-судинної та імунної систем. У великій кількості знаходиться в зернових і бобових культурах, внутрішніх органах тварин (печінка, серце, нирки). Добова потреба — 2—3 мг.
Вітамін В2 (рибофлавін) - його джерелом є внутрішні органи тварин, м'ясо-молочні продукти. Нестача вітаміну призводить до захворювань очей, шкіри, розладів центральної нервової системи і порушення обміну речовин.
Вітамін С (аскорбінова кислота) — широко розповсюджений у природі, особливо його багато у рослинах, а також у сирих овочах, плодах і ягодах. При термальній обробці втрачається до 50 % вітаміну С. Поступлення вітаміну С повинно бути безперервним. Добова доза, як правило, становить 75—100 мг. При нестачі вітаміну С виникає цинга.
Вітамін D — найбільший вміст цього вітаміну є у печінці риб, великої рогатої худоби, в яєчному жовтку, вершковому маслі, сметані, молоці. В організмі людини вітамін D утворюється під впливом сонячних променів або кварцової лампи. Він сприяє накопиченню в організмі фосфору та кальцію. При недостатній кількості вітаміну D є загроза захворіти на рахіт.
Вітамін РР (нікотинова кислота) — міститься великою мірою в м'ясі, печінці, нирках, серці великої рогатої худоби, яєчному жовтку, крабах, креветках, пшениці, гречці, неочищеному рисі, грибах. Недостатня кількість нікотинової кислоти в організмі може спричинити серйозні захворювання.
Для забезпечення нормального функціонування організму людини впродовж знати доби дорослій людині потрібно до 85 г білків (з них 48 г білків тваринного походження), 100—104 г жирів (у тому числі 30 г рослинної олії) і приблизно 380 г вуглеводів. Загальна енергетична цінність харчового раціону повинна становити: для професій, не пов'язаних з фізичною працею, — 13 474 кДж, для професій, пов'язаних з важкою працею — 19 942 кДж.
Важливим фактором фізичного здоров'я є загартування організму.
Загартування — це підвищення стійкості організму до несприятливих умов деяких факторів навколишнього середовища (наприклад, низької і високої температур) шляхом систематичного дозованого впливу цих факторів на організм.
В основі загартування лежить властивість організму людини пристосовуватись до зміни умов навколишнього середовища, адаптуватись.
Оскільки переохолодження організму є причиною виникнення респіраторних вірусних захворювань, загартування холодом — найважливіше. В організмі, стійкому до низьких температур, тепло утворюється інтенсивніше, що сприяє інтенсивнішому кровообігу і зменшує можливість виникнення інфекційних захворювань та обморожень.
Методів загартування багато: від обливання холодною водою з відра і до загортання в мокре простирадло і теплу ковдру. Але починати взимку моржувати ні з того ні з сього категорично забороняється. Може вийти з ладу терморегуляторна система. Виняток становлять банні процедури — після них цілком доречним є контрастний душ. Він сприяє щільному насиченню тканин киснем, а, крім того, викиду гормону радості — ендорфіну. Звідси й задоволення від лазні. А розпочати загартування доцільно з обтирання мокрим жорстким рушником, миття ніг у холодній воді перед сном.
У своїй знаменитій "Дєтці" П. Іванов, один із засновників загартування організму холодом, дає конкретні поради, як зміцнити свій дух та своє здоров'я.
1. Двічі на день купайся у холодній природній воді, щоб тобі було добре.
2. Перед купанням або після нього, а якщо це можливо, то й водночас із ним, вийди на природу, стань босоніж на землю, а взимку на сніг хоча б на 1—2 хв. Вдихни ротом кілька разів повітря і подумки попроси собі та побажай усім людям здоров'я.
3. Не вживай алкоголю і не кури.
4. Намагайся хоча б раз на тиждень повністю обходитись без їжі і води з п'ятниці (з 18—20 год.) до неділі (до 12 год.). Це твої заслуги і спокій. Якщо тобі важко, то тримайся хоча б добу.
5. О 12-й годині дня в неділю вийди на природу босоніж і кілька разів подихай і подумай, як написано вище. Це свято твого тіла. Після цього можеш їсти все, що тобі подобається.
6. Люби навколишню природу. Не плюй довкола і не випльовуй із себе нічого. Звикни до цього: це твоє здоров'я.
7. Вітайся з усіма скрізь і всюди, особливо з літніми людьми. Хочеш мати у собі здоров'я — вітайся з усіма.
8. Допомагай людям, чим можеш, особливо бідному, хворому, скривдженому, нужденному. Роби це з радістю.
9. Подолай у собі жадібність, лінощі, самовдоволення, користолюбство, страх, лицемірство, гордість. Вір людям і люби їх. Не говори про них несправедливо і не бери близько до серця недобрих думок про них.
10. Звільни свою голову від думок про хвороби, немочі, смерть. Це твоя перемога.
11. Думку не відокремлюй від справи. Прочитав — добре, а найголовніше — РОБИ!
Розповідай і передавай досвід цієї справи, але не хвались і не звеличуйся в цьому. Будь скромним".
Інші засоби зміцнення здоров'я — ранкова гігієнічна гімнастика, перебування на природі — в лісі, парку, біля моря, у горах.

________________________________________________________________________________
 20.03
За здорове життя
Бесіда про здоров’я для молодших учнів
Мета: Розширювати уявлення учнів про здоровий спосіб життя, про хороші і погані звички. Розвивати вміння і навички підтримувати хороший стан здоров’я. Виховувати турботливе ставлення до особистого здоров’я, бажання бути щасливим.
Матеріал для бесіди: Прислів’я, приказки і порівняння. Малюнки на плакатах.
Вчитель. Скажіть, будь ласка, діти, як ви уявляєте собі здорову людину, якою вона повинна бути? (Відповіді учнів: їй нічого не болить, температура нормальна, хороший апетит, гарний настрій, вона весела, красива, життєрадісна, щаслива, повна сили та енергії...).
Правильно, здорова людина саме така і є, бо здоровому все здорово, а здоров’я більш варте, як багатство, а чому? (Відповіді учнів). Так, бо ні за яке багатство, ні за які гроші не можна купити життя і здоров’я. А без здоров’я нема щастя — це щира правда.
Учень.
Якщо ти здоровий та сильний і дужий,
Нічого ніде не болить,
До всього цікавий ти і не байдужий,
А бігати й гратись кортить.
Здається, що можеш і гори звернути —
Енергії стільки в тобі.
У небо бездонне враз можеш гайнути
І ти не сидиш у журбі.
Журба — не для тебе та різні печалі.
Тобі підкоряється світ!
Дороги усі і безмежні всі далі.
І хочеться в небо злетіть.
Веселий і радісний, просто щасливий
Ти вчишся, радієш, ростеш.
Здоровий і дужий, розумний, красивий
По білому світу ідеш!
Учениця.
А як в тобі немає сили,
Тоді тобі і світ немилий.
Бо завжди, в кого що болить,
То той про те і гомонить.
Ще він без настрою, сумує,
Бо сильний біль у грудях чує.
Болить живіт, то голова,
Чого у кого не бува...
Хвороба нас не прикрашає,
А потихесеньку вбиває.
Тому-то, правильно живіть,
Здоров’я й силу бережіть!
Вчитель. «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я, доки молодий», — каже народна мудрість. А ви як розумієте це прислів’я? (Відповіді учнів). «Доки здоров’я служить, то людина не тужить». А чому? (Відповіді учнів). А тужити здоровому і нічого, у нього є найбільший скарб, найбільше багатство у світі — здоров’я. А в здоровому тілі — здоровий дух. А коли здоровий дух, то людина весела, життєрадісна і щаслива. То ж недаремно кажуть, що весела думка — це половина здоров’я, а веселий сміх — це здоров’я. Сміх краще лікує за всі ліки. Отож, не буде ніхто тужити, якщо є здоров’я, сила, настрій, бо тоді людина здатна багато доброго і корисного зробити. Тому і кажуть, що здоровому — усе здорово! А що може зробити здорова дитина? (Відповіді учнів: вчитись, трудитись, допомагати батькам, займатися спортом, музикою, може пізнавати світ, бути постійно в русі). Так, діти, треба працювати, бути постійно в русі, бо рух — це життя. А от хто багато спить, той і життя просвистить. Та, хто рано встає, той довго проживе. Тому, кажуть люди, треба з курми лягати, а з півнями вставати та братися за роботу. От тоді завжди будеш здоровим, матимеш світлу і розумну голову. А це дуже важливо.
 Вчитель. А як дізнатися чи здорова, а чи хвора дитина? (Відповіді учнів). Правильно, по його виду. «Поглянь на вид й не питай про здоров’я». Здорова людина струнка, весела, допитлива, швидка. А хвора навпаки: повільна, скривлена, зігнута, понура... А яка вам більше подобається? (Відповіді учнів). А що потрібно для того, щоб бути здоровим і сильним? (Відповіді учнів). Для здоров’я потрібне і правильне харчування. Не можна весь час їсти чіпси, сухарики, солодощі, булочки, тістечка... А потрібна якісна варена їжа. Від правильного харчування залежить здоров’я системи травлення, а від травлення й усе інше. А як потрібно харчуватися правильно? (Відповіді учнів). Не можна переїдати і голодувати. Їжу треба приймати в невеликій кількості і повільно. Обов’язково треба вживати супи, борщі, картоплю, каші, макаронні вироби, м’ясо, рибу, овочі і фрукти. «Обід без фруктів — це свято без музики», — каже народна мудрість. А чому? (Відповіді учнів). Крім того треба щодня вживати часник, цибулю, зелень, щоб не тільки поповнити організм вітамінами, але захистити себе від різних хвороб та бактерій. Кажуть, що часник лікує сім хвороб. Так воно і є. А особливо в зимовий та весняний період. Ці овочі мають бактерицидну дію і запобігають зараженню грипом, ангіною та іншими хворобами. А от булочок і солодощів треба вживати менше, щоб потім ваше тіло не набуло форми булочки. Їсти треба за столом, сидячи, повільно, ретельно пережовуючи їжу, не поспішаючи.
Учень.
Як молодим бував, —
По сорок вареників з’їдав.
А от старим став,
То ледь п’ятдесят ум’яв.
Вчитель. То ж не треба намагатися уминати все в такій кількості — це до добра не приведе. В усьому треба мати міру, тоді й здоров’я буде. А от водички простої, з кринички, чистої, здорової треба пити багато, щоб і самому бути здоровим, як вода. А яке значення для здоров’я має чистота, як ви міркуєте? (Відповіді учнів). Саме пряме значення для здоров’я людини має чистота, зокрема чистота рук, бо на них найбільше накопичується всіляких бактерій, мікробів, вірусів. І якщо не мити рук, то ціла армія цих паразитів потрапить до вашого шлунку і буде жити там, підриваючи ваше здоров’я, руйнуючи ваш організм. А ще треба слідкувати за чистотою посуду, з якого ви їсте, за чистотою столу, треба обов’язково мити овочі і фрукти перед їх вживанням. Треба дотримуватись правил особистої гігієни, користуватися індивідуальним рушником, гребінцем, ножицями, обрізати і чистити нігті... Про це треба весь час пам’ятати.
Учениця.
Треба рано-вранці встати,
Постіль всю свою прибрати,
Ліжко рівно застелити,
Килимки всі потрусити.
Привикати до порядку
І зробити вмить зарядку.
Чистить зуби, умиватись,
Снідати, тоді збиратись
Вже до школи пішки йти,
Щоб здоров’я зберегти.
Учень.
То ж, як будем так робити,
Зможем довго в світі жити
При здоров’ї, гарні й сильні
Й від хвороб ми будем вільні.
Треба просто постаратись,
Щоб радіти й усміхатись.
Добре й чітко все робити,
Щоб здоровим в світі жити.
Вчитель. От як багато ми дізналися про здоров’я. І якби всі про це завжди пам’ятали та виконували все чітко, то у світі було б набагато більше здорових людей. Але, на жаль, буває далеко не так. Тому народ про це говорить у своїх прислів’ях та приказках. От, наприклад. «Іржа залізо їсть, а чоловіка хвороба». А де вона може взятися, ця хвороба? (Відповіді учнів). Так, по-різному буває, але може бути і:
  • Від брудних рук, там, де не люблять чистоти.
  • Від переїдання і неправильного харчування.
  • Від ліні і безділля, та малорухомого способу життя.
  • Від поганих звичок, які людина сама набуває, а позбавитись уже не може.
Учень.
Де хвороба узялася?
Де не люблять чистоти.
Причепилась, приплелася,
А тепер хворієш ти.
Супу й борщику не любиш?
Любиш чіпси й сухарі?
От тому себе й погубиш
Що вже тут не говори.
Булочки, переїдання,
Як нема в дитини меж
Й неприродне харчування —
Станеш ти, як булка, теж.
Всім здоров’я дасть робота,
Лінь — хвороби додає.
Як трудитися охота,
То в людей здоров’я є.
Завжди треба бути в русі.
Рух — здоров’я, рух — життя!
При здоровім тілі й дусі
Буде йти у світ дитя.
Вчитель. Давайте розберемося з цими поганими звичками, що ви про них знаєте? (Відповіді учнів). Куріння, наркоманія, алкоголь, вдихання різних токсичних речовин — це ті страшні звички, які дуже легко набуваються, а позбутися від них не тільки надзвичайно важко, але іноді і неможливо. А всі вони згубно впливають на організм, особливо дитячий, поступово руйнуючи і знищуючи його, що приводить до страшних хвороб і до смерті. Всі ці шкідливі звички викликають небезпечні хвороби: рак легенів і шлунку, цироз печінки і підшлункової залози, хвороби нирок і серця, а найстрашніше те, що людина втрачає розум, здоровий глузд, знищує свою нервову систему, яка не відновлюється і перетворюється така людина на ніщо.
Учень.
Якщо нажив погані звички,
Робив собі на зло без меж.
Не скинеш їх, як рукавички,
А захворієш і помреш...
Вчитель. Отож, напрошується висновок, що здорове тіло — продукт здорового розуму. Бо ж хвороба нікого не красить. Пам’ятайте про це і будьте мудрими, бережіть своє здоров’я змолоду, поки воно у вас є, щоб у здоровому тілі був здоровий дух, бо здоровому — все здорово! І тільки здорова людина може бути дуже багатою і щасливою, бо вона вже має надзвичайний скарб — здоров’я!
А тепер запишемо і вивчимо напам’ять деякі прислів’я, щоб не забути, а пам’ятати і завжди бути здоровими:
  • Як нема сили, то й світ немилий.
  • Без здоров’я нема щастя.
  • Подивись на вид і не питай про здоров’я.
  • Бережи одяг, доки новий, а здоров’я, доки молодий.
  • Доки здоров’я служить, людина не тужить.
  • Праця дає здоров’я, а лінь — хвороби.
  • Чистота запорука здоров’я.
  • Сміх краще лікує, ніж усі ліки.
  • Здорове тіло — продукт здорового розуму.


  • Хто рано встає, той довше жиє.


Комментариев нет:

Отправить комментарий